IZDVAJAMO:

Izabrali ste:

Teme / Prenosimo: Intervju za Headliner - Rodoljub Rođa Stojanović...

Pin it
Share this page
 
Photo: Headliner

Redakcija

Prenosimo: Intervju za Headliner - Rodoljub Rođa Stojanović

Datum: 2020-11-06 | Izvor: Multimedia Music / Headliner |

Srbija nisu splavovi na Savi, to je lažna slika.


Rodoljub Rođa Stojanović je jedan od najkompetentnijih sagovornika na temu muzičke industrije u Srbiji - ne samo zbog toga što njegove Multimedia Music i Ricom publishing dobijaju domaća i međunarodna priznanja (vidi info-bxo), već ponajviše zato što je on čovek koji domaću scenu poznaje “u dušu”, baveći se intenzivno različitim poslovima u muzičkoj industriji tridesetak godina, a pritom je i priznati eskpert na polju diskografije, publishinga i autorskih prava.

Headliner u razgovoru sa Rođom razjašnajva neke klasične nedoumice vezane za funkcionisanje muzičke industrije u Srbiji, koje imaju i slušaoci muzike, ali i sami autori, posebno oni mladi. Prenosimo intervju u celini.

H: Koja je tačno razlika između publishera i diskografa i zbog čega ih čak i ljudi iz muzičke industrije često mešaju?

- Stojanović: Publisherske i Diskografske kuće su deo muzičke industrije i jedna na drugu se naslanjaju u poslu i dopunjuju.
Publisher ili Izdavač se bavi izdavanjem notnih i tekstualnih zapisa, bavi se administracijom autorskih dela, a u ex-Yu se prepoznaje kroz: autora teksta , autora muzike i autora muzičkog aranžmana. Publisher se bavi sinhronizacijskim pravima – eksploatacijom dela u najširem mogućem obliku i promoviše delo kroz reklame, filmove, serije od čije naknade autori dobijaju novčana sredstva za upotrebu svojih dela.
Diskograf je neko ko se bavi umnožavanjem i distribucijom izdanja! Da bi se to delo umnožilo i distribuiralo potrebno je da se pribavi dozvola od autora ili njegovog zastupnika – Publishera.
Kada govorimo o distribuciji ona moze biti fizička i digitalna. Zašto ovo naglašavam, zbog toga što su se poslednjih godina pojavile razne netačne informacije o “digitalnom pravu”. To ne postoji u Zakonu o Autorskim i srodnim pravima. Digitalna je distribucija koja pripada diskografu -proizvođaču fonograma koji je ugovorom ovlašćen da vrši eksploataciju muzičkog sadržaja putem fizičke i digitalne distribucije.

H: Šta je najvažnije što mlad bend treba da zna pre nego što potpiše ugovor o izdavanju svog muzičkog dela?

- Stojanović: Mladi bendovi na prvom mestu treba da znaju da sviraju, da komponuju i da pišu dobre tekstove. Pretpostavka za ovo je da su oni edukovani muzički i da znaju sve elemente kompozicije. Nažalost, u poslednjih 10 godina toga je jako malo malo u pop-rok muzici. Većina pop-rok muzičara su samouki.
50-ih, 60-ih, 70-ih i 80-ih godina prošlog veka bilo je nezamislivo da neko želi da snimi pesmu, a da nije završio barem osnovnu muzičku školu. Od sredine 80-ih pa do danas uspešni su samo oni koji imaju osnovno, srednje i akademsko muzičko obrazovanje. Ostali nisu imali sreće.
Kad je reč o ugovorima, sam ugovor je dogovor dve strane o zajedničkom poduhvatu gde bend ulaže svoje pesme a diskograf svoj rad i novac. Ugovori se prave prema postojećim zakonima Republike Srbije. I time se bave advokati, a ne bendovi.

Photo: Headliner/Alex

H: Koliki je i kako se deli kolač od jedne autorske pesme?

- Stojanović: Pesme su dela koja donose novac iz više izvora i načina eksploatacije. Nije jednostavno prevesti i banalizovati ovo pitanje jednostavnim odgovorom. Što se kaže, “gde tu najskuplju” (smeh).
Prema pravilima SOKOJ-a, autorima pripadaju po kategorijama 50% – 25% -25% za – autora muzike, autora teksta i autora aranžmana.
Odnos Publishera i autora je stvar dogovora i ugovora, isto tako je sa diskografijom i izvođačima. Uvek je to dogovor dve strane, koje treba da posluju u skladu sa zakonom.
Dakle odogovor je da nema istih procenata za sve, jer to nije uniformna kategorija. To je stvar procesa i procene u zavisnosti od ulaganja u određeni sadržaj i kasnije podele novca koji se ostvari od više vrsta eksploatacije dela.


H: ŠTA TO MULTIMEDIA MUSIC I RICOM PUBLISHING RADE BOLJE OD DRUGIH...

Ove godine nagrade vas baš hoće, čime je to Multimedia Music zaslužila? Šta vi to radite bolje od drugih?

- Stojanović: Ove godine dve firme u kojima sam dirketor i vlasnik dobile su značlajne nagrade. Multimedia Music je dobila nagradu od Udruženja jazz, zabavne i rok muzike za doprinos razvoju muzičkog stvaralaštva iz ove oblasti.
Druga moja frima, Ricom Publishing je, kao zastupnik Univesal Music Publishinga, primila nagradu za najboljeg publishera UMPG u Češkoj republici od OSA kolektivne organizacije za prikupljanje naknade za autore. Na obe ove nagrade smo veoma ponosni, jer one predstavljaju rezultat dugogodišnjeg posvećenog rada celog tima ljudi koji radi na svim poslovima. Ono što nas možda razlikuje od drugih je znanje koje smo stekli učeći ovaj posao od najboljih na svetu. Posevećenost poslu je pravi način da to znanje primenite čak i na tržištima čija je ekonomska moć slabija od drugih iz Evrope. Kad imate sistem koji ste razvili i kad vam se otvore vrata kao što se nama desilo sa Češkom, onda tek dobijete potvrdu da je to ispravan put.

H: Svima su usta puna autorskih prava, a svi ih masovno krše. Zbog čega se to dešava i kako to zaustaviti?

- Stojanović: – Mislim da se poslednjih 20 godina inteznivno radi da rešavanju ovog pitanja koje je bilo devastirano 90-ih godina prošlog veka. Srbija je jedna od 11 država potpisinica zakona o poštovanju intelektualne svojine i kao takva ima veoma bogatu istoriju.
Ono što je problem je sporost pravosudnog sistema koji dalje koči napredak države Srbije ka uspostavljnju osnovnih ljudskih prava, a između ostalog ovde govorimo o intelektualnoj svojini. Zakone imamo, zakoni su dobri. Sistem kolektivne zaštite postoji i funkcioniše takođe. Problem je sistem prilagoditi realnom životu u Srbiji i realnoj naknadi koju treba da plaćaju svi koji koriste muziku. Mi već godinama imamo situaciju da veliki deo korisnika plaća naknadu za korisćenje muzike, ali isto tako imamo one koji vešto izbegavaju ovu zakonsku obavezu. O ovoj temi treba razgovarati sa državom, kako pronaći najbolje rešenje za ovaj problem. Međunarodna procena je da muzička idustrija gubi oko 25 miliona evra godišnje u Srbiji, a država takođe gubi porez.

H: I pre pandemije srpska muzička industrija je bila u kolapsu, šta je razlog za to?

- Stojanović: Muzička industrija u Srbiji ima dva paralelna koloseka, jedan je ostao veran tradicionalnoj diskografiji koja ima pozivne pomake u vidu digitalne ekspanzije kao i kroz ponovni procvat proizvodnje i prodaje LP ploča.
Drugi kolosek je ipak otišao u pravcu “popunjavanja” kablovskih kanala i video platformi i nema ama baš nikakve veze sa diskografijom. Svakodnevno viđamo novu produkciju koja promovise vrlo čudne “društvene pojave” koje promovišu kriminalne radnje. Nažalost, ova “pojava” takođe sebe naziva muzičkom industrijom, a većina kolega iz diskografije se sa tim ne bi složila, jer smatramo da je video produkcija koja puni kablovske kanale video singlovima u koliziji sa osnovama diskografije i radi upravo protiv svih vidova diskografije. Lažni sjaj i glamur, lažni broj pregleda dovode do toga da nema javnih nastupa u Srbiji tih istih “zvezda”, a njihov san je negde preko granice… Mislim da je utisak pogrešan da postoji kolaps, možda samo u nekim kategorijama muzike, ali se to ne odnosi na celokupnu muzičku industriju.

H: Ima li (nam) spasa i šta treba uraditi kad sve ovo prođe?

- Stojanović: Mislim da je pitanje pogrešno, jer Srbija živi paralelnu stvarnost. Ono što je u etru ne znači da je popularno. Već sam više puta o tome govorio, da se u Srbiji i dalje više novca troši na domaći i strani pop-rok nego na sve ove podkategorije koje razne domaće televizije promovišu kao muzički sadržaj. To pokazuju realni izvori prodaje CD I LP u leganim prodavnicama.
Kada govorimo o promociji izdanja, a to su javni nastupi i konceti, dolazimo do činjenice da su cene ulaznica i broja prodatih ulaznica za strane koncerte i nastupe u odnosu na jeftinu zabavu domaćih estradnih “zvezda” – veće. Čak ni masovni koncerti za 50.000 i 100.000 ljudi tzv. estrade ne mogu se finasijski porediti sa prihodom od koncerata velikih svetskih zvezda koje su gostovale u Srbiji. Uostalom, prema godišnjem finansijskom izveštaju prihoda u SOKOJ-u najveći prihod je od live koncerta je upravo od EXIT-a i BG Arene za inostrane koncerte i ostalih koncertnih sala u kojima nastupaju pop-rock strani i domaći izvođači. Prema tome, estradizacija medijske slike ne znači da ljudi u Srbiji to slušaju, konzumiraju i kupuju. Srbija nisu splavovi na Savi. Situacije je potpuno obrnuta od onoga što nam nude i promovišu mediji koji ovo forsiraju.

H: Može li uopšte da se kaže da Srbija ima muzičku industriju, ili je to samo “Potemkinovo selo” iza kojeg se kriju nekompetencija i/ili mutni poslovi?

- Stojanović: Srbija ima muzičku industriju koju ne čini samo estrada, iako je ona u poslednjih 8 godina medijski najeksponiranija. Mi imamo čudnu pojavu da se najveći pevači narodne muzike ne osećaju više prijatno u tom okruženju.
Muzičku industirjiu čine kolektivne organizacije, diskografske kuće, publisherske kuće, izvođači, autori, koncertne agencije, firme za ozvučavanje i rasvetu, PR agencije, koncertne sale, koncertne hale, klubovi u kojima se svira uživo, festivali, Opera… muzički studiji, muzičke prodavnice i svi oni pojedinci koji se profesionalno bave muzikom i koji legalno posluju i plaćaju porez državi. Strašno je loše posmatrati samo kroz jednu kategoriju celu industriju. Pogledaje koliko ima koncerata klasične muzike, jazz muzike poslednjih godina, mjuzikli su popularni… sve je to muzička industrija Srbije.
Mislim da je potrebno malo bolje organizovanje preko esnafskih udruženja da bi to dobilo karakter i oblik koji joj pripada, sa druge strane svi elementi su ipak prisutni. Posledjih nekoliko godina se pojavlju nova urudženja. Udruženja koja postoje decenijama unazad takođe se reorganizuju, dolaze mlađe generacije koje razumeju i shvataju potrebu zaštite sopstvenih interesa i to je jako dobro.
Zaključio bih time da muzička inudstrija ima budućnost u Srbiji. Treba sačekati da prođe ovo COVID vreme, pa da se krene dalje u progres. Konačnim dolaskom digitalnih servisa muzička industrija dobija vetar u leđa.
Sam pojedinac je kao list na vetru, a zajedno smo svi mnogo jači i stabilniji u ostavrenju zajedničkih ciljeva.

Preuzeto sa Headliner.rs


TAGOVI:

promo

|



FM Portal

Ostali tekstovi iz kategorije - Teme

OSTALE VESTLI SA FM PORTALA


Aktuelno

Teme

Photo: Multimedia Music
2020-11-01 | Redakcija

GODUM povelja za Multimedia Music i Rodoljuba Stojanovica! ...

#GODUM povelja za Multimedia Music i Rodoljuba Stojanovica!

Rodoljub Stojanović primio je nagradu za izuzetan doprinos razvoju blues, Jazz, Rock muzike.

Treća godišnja dodela nagrada GODUM, koju organizuje Udruženje muzičara džeza, zabavne i rok muzike Srbije, održana je 28. oktobra u Beogradu.

Dobitnici povelja za izuzetan doprinos...



Photo: Headliner
2020-11-06 | Redakcija

Srbija nisu splavovi na Savi, to je lažna slika....

Rodoljub Rođa Stojanović je jedan od najkompetentnijih sagovornika na temu muzičke industrije u Srbiji - ne samo zbog toga što njegove Multimedia Music i Ricom publishing dobijaju domaća i međunarodna priznanja (vidi info-bxo), već ponajviše zato što je on čovek koji domaću scenu poznaje “u dušu”, baveći se intenzivno različitim...


Događaji

Koncerti

Photo: Multimedia Music
2020-11-08 | Redakcija

Održana promocija novog albuma grupe ISKON "Prsten mladoženjski" u Srpskom kulturnom centru "Sveti Sava" u...

Srpski kulturni centar "Sveti Sava" u Subotici, ugostio je maksimalan dozvoljen broj posetilaca na jednom posebnom događaju. Nesrećni zbog restrikcija u okupljanju zbog epidemije koronavirusa, ipak presrećni što se, makar i u kamernoj atmosferi održava ova divna promocija. A radi se o promociji albuma “Prsten mladoženjski” grupe "Iskon" u izdanju...


Photo: Promo Purposes Only
2020-07-14 | Redakcija

Sa širenjem, aplikacija za striming dostupna je u 92 zemlje širom sveta....

Spotify od danas u Srbiji!

Usluga Spotify za slušanje domaće i strane muzike dostupna je besplatno, a uz pretplatu na Spotify Premium dobija se verzija bez oglasa. Kako se navodi u saopštenju, „korisnici mogu da se pretplate na Spotify Premium po ceni od 4,99 evra mesečno, dok je...



Zabava

Kolumne / Prenosimo

Photo: Texas Flood
2020-11-08 | Redakcija

Multimedia music predstavlja novi album u prodaji - ČUDNE REČI, Bode Ninkovića....

Boda Ninković i Jovica Tišma napravili su novi sjajan album muzike za decu pod nazivom Čudne reči. Na tekstove J. Tišme, Boda Ninković ispeva divne melodije koje deca lako pamte i pevaju. Izdavač je naravno Multimedia Music.

Album je u prodaji u svim boljeopremljenim music store-ovima, audio preview je...



Photo: Promo Purposes ONly
2020-07-13 | Redakcija

Usvojena žalba RTS-a - "Mascom" nema pravo da potražuje naknade za muziku Ramba Amadeusa. Ovim...

Presudom Privrednog apelacionog suda u Beogradu usvojena je žalba Radio-televizije Srbije i pravosnažno je utvrđeno da privatno preduzeće "Mascom" nije imalo pravni osnov da potražuje fonogramske naknade za kompozicije Antonija Pušića, poznatog kao Rambo Amadeus, koje je objavio PGP RTS.

Kompozicije je, na antologijskim albumima "O tugo jesenja", "Hoćemo...



Filmske novosti

Recenzije filmova

Photo: Promo Purposes Only
2020-04-07 | Redakcija

Dokumentarni film o sastavu Texas Flood u produkciji Multimedia Music...

Predstavljamo dokumentarni film, TEXAS FLOOD - Tražim ljude kao ja, u produkciji Multimedia music, u kome brojni akteri, sam Zlatanović, članovi benda, muzičari, kritika, doajeni domaće scene i poštovaoci muzike iznose svoja zapažanja o ovom sjajnom autoru, interpretatoru, frontmenu, i gitaristi, njegovom bendu i albumu.

Tokom prethodnih godina, Nenad...



Photo: Promo Purposes Only
2020-05-05 | Redakcija

06. maja 2020. godine u 18:00 premijera na youtube kanalu Multimedia Music-a...

Danas 06. maja 2020. na dan kada se najavljuje ukidanje pravog vanrednog stanja u zemlji, zakazujemo premijerno objavljivanje novog video spota za pesmu "Vanredno stanje", sjajnog beogradskog punk-rok sastava NBG. Numera Vanredno stanje se, naravno, nalazi na novom albumu "Nama ostaje samo Punk", koji je grupa objavila ove godine za...


NOVOSTI

Previous
Multimedia Music i Headliner poklanjaju LP!
Datum: 2020-06-08

Povodom Svetskog dana muzike, 21. juna, Headliner.rs i Multimedia Music osmislili su poklon akciju za fanove Headliner portala. Tokom...

RADNJA U SREMSKOJ 2 PONOVO RADI!
Datum: 2020-04-23

MULTIMEDIA MUSIC RECORD STORE U SREMSKOJ ULICI (BROJ 2) PONOVO RADI !

Usled ublažavanja restriktivnih mera i prekida vanrednog stanja...

Mart 2020: Noviteti u Multimedia Music Record Store!
Datum: 2020-03-18

Muzika je sigurno ispravan put ka prevazilaženju ovih turobnih vremena. Posebno naša, domaća muzika. Multimedia Music vam zato predstavlja najnovija...

Nama ostaje samo PUNK! - Novi album legendarnih NBG, u prodaji!
Datum: 2020-02-05

Legendarni beogradski punk-rock sastav NBG je objavio novi album

U pitanju je sjajno CD izdanje pod nazivom "Nama ostaje...

20 dugih toplih leta Paje Vučkovića
Datum: 2020-01-28

Vladan Vučković Paja obeležava 20 godina autorskog rada objavljivanjem retrospektivnog CD-a „20 dugih toplih leta“ i realizacijom novog autroskog albuma...

Kragujevac: Promocija albuma SEĆANJA, grupe Peter Vein, 25. decembra 2019.
Datum: 2019-12-18

MULTIMEDIA MUSIC i grupa PETER VEIN VAS POZIVAJU NA PREMIJERNU PROMOCIJU U KRAGUJEVCU - SEĆANJA grupe PETER VEIN!

Izdavačka...

Potpisivanje albuma TEXAS FLOOD - 12.12.2019 u Multimedia CD SHOP
Datum: 2019-12-10

MULTIMEDIA MUSIC VAS POZIVA:

Dvanaestog decembra, 2019, u 18 časova u Sremskoj 2, u prostorijama Multimedia music CD SHOP-a...

Novi spot BALKUBANO : Djelem Djelem
Datum: 2019-10-19

Premijera novog spota sastava "Balkubano" u 16:00, danas u subotu 19. oktobra 2019. godine.

Multimedia Music i Balkubano predstavljaju...

Koncerti za Koju: Elektropionir i SubBeerni Centar
Datum: 2019-10-18

Koncerti podrške za što brži oporavak frontmena Discipline kičme organizuju se 18. i 26. oktobra u klubovima Elektropionir i u...

The Beatles : 50 godina od albuma - ABBEY ROAD
Datum: 2019-08-08

Stotine obožavalaca popularnog benda Bitlsi obeležilo je danas u Londonu 50 godina od izlaska albuma "Abbey Road", tako što su...

ONLINE SHOP PONOVO RADI! Izvinjavamo se na zastoju
Datum: 2019-07-08

Dragi drugari, hvala na strpljenju! Usled tehničkih problema nismo bili u mogućnosti da prodajemo diskove putem našeg Online Shopa neko...

Četvrti Dok-n-Ritam na novim adresama od 13.og do 16.juna
Datum: 2019-06-01

Moto ovogodišnjeg, četvrtog izdanja festivala glasi Mi smo na putu, mi pravimo put. Stihovi Milana Mladenovića precizno opisuju program i...

Zmajevi - SAMO BLEJA, novi spot!
Datum: 2019-05-21

Zemlja Gruva predstavlja novi spot, hit numeru vezanu za seriju "Moja generacija Z", pod nazivom ZMAJEVI - SAMO BLEJA. Genijalna...

Pijanisti Jazz Pop Klasici u holu Arsena Dedica - dokumentarac na N1
Datum: 2019-05-05

Multimedia Music predstavlja dokumentarni film "Pijanisti Pop Jazz klasici, u Klavir Holu Arsena Dedića", inspirisan istoimenim LP albumom.

Na...

Opoziv - Korak, dva - pogledajte spot!
Datum: 2019-04-10

Multimedia Music predstavlja spot sastava Opoziv, za pesmu Korak, dva sa istoimenog singla.

Opoziv je plod dugogodišnjeg prijateljstva i...

Kanadsko-evropska Turneja Divanhane
Datum: 2019-03-15

Sarajevska Grupa Divanhana najavljuje seriju koncerata u Kanadi i Zapadnoj evropi za mesec april! Kako sami kažu:

"Draga raja...

Mini Turneja Nikole Vranjkovića
Datum: 2019-02-06

Nikola Vranjković, sjajni autor, gitarista i muzičar, nakon sjajnog beogradskog koncerta, održaće pravu zimsku mini turneju, koja počinje u Vinyl...

Srećna Nova Godina!
Datum: 2019-01-01

FM Portal i Multimedia Music vam žele srećnu Novu, 2019. godinu uz želje da je provedete uz mnogo dobre muzike...

VERONAUTIKA, Nikola Vranjković, 13. decembra u Kombank Dvorani
Datum: 2018-10-25

U četvrtak 13. decembra 2018. godine od 20:30 časova u KOMBANK dvorani održava se tradicionalni prednovogodišnji koncert Nikole Vranjkovića.

...

Priznanje za Zdravka Čolića!
Datum: 2018-10-07

MEGASTAR Zdravko Čolić u diskografskoj kući "Croatia records" u Zagrebu dobio je priznanje za doprinos diskografiji. Plaketu na kojoj piše...

Next

Novembar 2020

Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

KALENDAR DEŠAVANJA U REGIONU





VESTI

2020-06-08Izvor: Multimedia Music

Multimedia Music i Headliner poklanjaju LP!

Povodom Svetskog dana muzike, 21. juna, Headliner.rs i Multimedia Music osmislili su poklon akciju ...
2020-04-23Izvor: Multimedia Music

RADNJA U SREMSKOJ 2 PONOVO RADI!

MULTIMEDIA MUSIC RECORD STORE U SREMSKOJ ULICI (BROJ 2) PONOVO RADI !

Usled ublažavanja restriktivnih ...

2020-03-18
Muzika je sigurno ispravan put ka prevazilaženju ovih turobnih vremena. Posebno naša, domaća muzika. Multimedia ...
2020-02-05
Legendarni beogradski punk-rock sastav NBG je objavio novi album

U pitanju je sjajno CD ...

2020-01-28
Vladan Vučković Paja obeležava 20 godina autorskog rada objavljivanjem retrospektivnog CD-a „20 dugih toplih leta“ ...
2019-12-18
MULTIMEDIA MUSIC i grupa PETER VEIN VAS POZIVAJU NA PREMIJERNU PROMOCIJU U KRAGUJEVCU - SEĆANJA ...

YOUTUBE KANAL

IN MEMORIAM


2020-10-07

Preminuo Edi Van Hejlen u 65. godini


Van Hejlen je preminuo u utorak, 6. oktobra nakon duge borbe sa rakom grla. Imao je 65 godina.

SOCNET